Arki haltuun - opiskelijan, koulun ja kolmannen sektorin yhteistyönä
Kirjoitimme (opiskelija Jehki-Taneli ja erityisopettaja Aija) keväällä blogitekstin siitä, miten oppilaitos voisi tukea toisen asteen opiskelijan opintoihin kiinnittymistä - minimoiden samalla opintojen keskeytymisriskiä. Opiskelijapalautteen mukaan tukea tarvitaan myös oman arjen hallintaan: arjen perustaitoihin ja aktiivisena kansalaisena toimimisen vahvistamiseen. Tämänkaltaisen tuen mahdollistamisessa esim. kolmannella sektorilla voisi olla tärkeä rooli oppilaitoksen tuen täydentäjänä. Kolmannen sektorin toimijat voisivat tarjota Arki haltuun -kurssia, jonka kokonaisuus olisi opinnollistettu. Näin opiskelija kartuttaisi taitojensa lisäksi myös opintopistesaldoaan.
Opiskelijoiden kertoman mukaan arjen haasteita aiheuttaa taitojen puutteen lisäksi kyvyttömyys suunnitelmallisuuteen ja aikatauluttamiseen sekä tietämättömyys mahdollisuuksista vaikuttaa. Näin ollen Arki haltuun -kurssi voisikin vahvistaa näitä kansalaisen taitojen osa-alueita, jotka ryhmittelimme neljään teemaan.
Arjenhallinta omassa kodissa
Opiskelijat kertoivat, että aikuiset pitävät itsestäänselvyytenä, että nuoret osaavat perusasiat. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan moni tarvitsee apua "aamusta alkaen": miten aamurutiinit voi luoda sellaiseksi, että ehtii ajoissa kouluun. "Joku aikuinen voisi tehdä mulle aikataulun - paljonko mun täytyy varata aikaa heräämisestä kouluun. Hampaiden pesuun, aamupalaan, vaatteiden valintaan ja koulumatkaan. Tarvisin sellasen valmiin aikataulun, jota voisi noudattaa joka aamu".
Opettajat voisivat myös kannustaa kouluun tulemiseen, mikä tarkoittaa, että oppitunnilta myöhästymiseen liittyvää häpeän tunnetta minimoitaisiin ja opettaja osoittaisi olevansa tyytyväinen, että opiskelija ylipäätään tuli kouluun. Näet jos tuntuu tai näyttää siltä, että myöhästyy, niin opiskelijoiden kertoman mukaan on usein helpompi jäädä kotiin.
Toiseksi "kaikki luulee et kaikki osaa käyttää pesukonetta ja lajitella pyykkejä - kyllä mä osaan koneen päälle laittaa mut aina tulee ihmevärisiä tai kutistuneita vaatteita pesukoneesta". Jonkun pitäisi kertoa, mitkä vaatteet laitetaan mihinkin lämpötilaan, koska monet ostavat vaatteita kirpputorilta, eikä niissä ole enää pesuohjeita.
Monessa paikassa ohjeistetaan myös tekemään ruokaa itse kotona, jotta söisi terveellisesti ja säästäisi rahaa. "Me haluttais kuitenkin selvät ohjeet mitä ostaa ja mistä ja mitä niillä sit tehdään!" Arki haltuun -kurssilla tulisikin opettaa vertailemaan hintoja, hyödyntämään tarjouksia, ohjeistamaan suunnitelmallisiin ja taloudellisiin ruokaostoksiin (esim. vain kerran viikossa kaupassa) - sekä antaa toimivia reseptejä. Opiskelijoiden yhteistoiminnallisuutta voisi vahvistaa kokkikerholla - tai tilojen puuttuessa reseptien vaihdolla ja nyyttikesteillä.
Neuvoja kaivataan myös siivoukseen - mitä aineita mihinkin ja mitä tarkoittaa"ylläpitosiivous"!
Budjetointi ja taloudelliset tuet (KELA, sosiaalitoimi)
Opiskelijat ovat usein uudessa tilanteessa mm. itsenäisen asumisen myötä - vapaus tuo myös (taloudellista) vastuuta: on huolehdittava itse omasta taloudestaan. Myös koulumatkat ja opiskelumateriaalit voivat aiheuttaa lisäkustannuksia, joihin tulisi varautua. On ehkä luovuttava aiemmista kulutustottumuksista ja tavoista. Mutta miten kulutustaan voi arvioida? Harva opiskelija tekee budjettia omista kuukausimenoistaan - joko "ei osaa tai ei jaksa". Suunnittelu kuitenkin auttaisi merkittävästi oman talouden hallintaan ja rahojen riittämiseen - myös kuukauden lopussa.
Aina rahat eivät kuitenkaan riitä, vaan opiskelija tarvitsee taloudellista tukea - mutta mistä ja miten sellaista voi hakea? Onko minun mahdollista saada asumistukea? opintotukea? toimeentulotukea? Opiskelijat toivoivat asiantuntijaluentoa aiheesta - "joku kertoisi kädestä pitäen millai kuuluu toimia" ja neuvoisi, miten voi tehdä budjettia - päivätasolta kuukausitasolle.
Neuvonta työn, asunnon ja harrastusten etsimiseen
Oppilaitoksessa saa tukea arkiohjaajilta, liikuntacoacheilta ja työvalmentajilta, mutta niiden lisäksi moni kokee tarvitsevansa lisätukea - tai rohkeutta pyytää apua ja neuvoa. Erityisesti opiskelijat toivovat konkreettista tukea: katsottaisiin yhdessä verkkosivuilta vapaita asuntoja ja pohdittaisiin realistisia mahdollisuuksia asua erihintaisissa asunnoissa; tutkia reittioppaasta kulkumahdollisuuksia ja löytää erilaisia harrastusmahdollisuuksia, joihin pääsee liikkumaan ja joihin on varaa osallistua.
Äänestämällä voi vaikuttaa
Opiskelijat toivat esiin myös halunsa vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin, mutta toisaalta myös osaamattomuuden vaikuttamisen kentällä. Miten äänestetään? Milloin on mitkäkin vaalit? Saanko äänestää kaikissa vaaleissa? Mikä on ennakkoäänestys?
Äänioikeutta arvostettiin kovasti opiskelijoiden keskuudessa; tämän vuoksi sitä tulisi kaikkien myös käyttää. Eräs opiskelija sanoikin äänioikeuden olevan myös kansallisuusvelvollisuus.
Jotta olisi mahdollisuus käyttää tätä oikeutta - ja velvollisuutta - tulisi jonkun kertoa erilaisista vaaleista ja niiden äänestämistavasta - hyvissä ajoin ennen vaaleja.
Tässä on kuvattu Arki haltuun -kurssille toivomiamme teemoja - nyt heittäisimmekin pallon kolmannelle sektorille: kuka haluaisi toteuttaa toiveemme sekä oppilaitokselle: miten arki otetaan haltuun opintopisteissä?
Vinkkilista ostosten tekemiseen:
- tulot
- menot
- säästäminen
- käy kaupassa harvoin ja tee pääostokset
- älä mene kauppaan nälkäisenä tai väsyneenä
- tarjoukset
- kotiin tilaus
- porukalla tilaus