LUKITESTAUSTA, YKSITYISOPETUSTA JA TUKIMATERIAALIA

Ostoskori

S2-lukuseula - kokeilua toisella asteella

S2-lukuseula - kokeilua toisella asteella

Lukuseulan S2-osion testausta ammatillisille toisella asteella

Olen teetättänyt lukitestejä yli 20 vuotta eri-ikäisille ja erilaisista taustoista tuleville oppijoille, joiden luki-lausunnon tarkoitus on vaihdellut paljonkin. Yhteistä kaikille on ollut se että toivon - niin testaustilanteessa kuin lausunnossanikin - vahvuuksien nousevan esiin taidon puutteiden rinnalla. Jotta tämä tavoitteeni mahdollistuisi, minun on mielestäni käytettävä useita eri testejä; minulla ei olekaan tiettyä samaa testipatteristoa, jota aina käyttäisin.

Kantasuomalaisille alle 16-vuotiaille oppijoilla alkaa olla paljonkin erottelevia normitettuja testejä; sen sijaan nuorille, aikuisille ja maahanmuuttajataustaisille tarjonta on (ollut) hyvinkin vähäistä. Ilokseni voin todeta, että nyt uusi Lukuseulan S2-osio parantaa tilannetta - kiitos siitä!

Olen testannut tätä uutta osiota nyt eri-ikäisillä oppijoilla: alakoulun S2-oppilailla, aikuisilla (minulle lukitestiin ohjatuilla) maahanmuuttajataustaisilla sekä nyt tammikuussa ammatillisen toisen asteen S2-opiskelijoilla, joihin tämä teksti keskittyy.

Lukuseula on siis yksilöllisesti tai ryhmässä toteutettava digitaalinen lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointiväline, jonka voi ohjeistuksen mukaan toteuttaa ohjatusti oppijan kanssa yhdessä tai etänä itseohjautuvasti opiskelijan valitsemassa tilassa. Lukuseulaa käytetään lukutaidon, kirjoitustaidon, matemaattisten taitojen ja kielitaidon arvioimiseen sekä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Lukuseulan S2-osio eli kielitaidon arviointi muodostuu seuraavista osioista:

- ymmärtäminen

- arjen sanasto

- arjen kuvailu

- kirjaimet ja sanavarasto 

- logiikka

Lähes kaikissa tehtävissä on kuvatuki ja mahdollisuus kuuntelun toistoon.

Tähän toisen asteen pilotointiin valikoitui opiskelijat toimipisteen erityisopettajan ohjaamina; minun tehtävänäni oli informoida asiasta opiskelijoita sekä toteuttaa testaukset palautteen antoineen. Lähestyin opiskelijoita yhtenäisellä Wilma-viestillä, jossa kerroin Lukuseulan taustaa ja annoin valmiin päivämäärän ja tilan, koska en tavoittanut heitä omasta luokastaan yrityksistäni huolimatta. Wilma-viesti ei ollut paras mahdollinen lähestymistapa - ainakaan lähettämässäni muodossa! Jatkossa odotan, että kohtaan opiskelijat ensin kasvotusten, jotta seulan tarkoitusta ja sisältöä on mahdollista avata suullisesti - sekä nonverbaalisti.

Vastoinkäymisestä huolimatta sain heti kuitenkin kaksi osallistujaa, joista toinen teki etänä kotoa ja toinen oli paikan päällä minun kanssani - näin sain myös vertailtua asetelman toimivuutta.

Etä-opiskelijan ohjeistin (mielestäni tarkasti) Wilman viestien kautta, ja hän ilmoitti sovitusti, kun oli tehnyt seulan. Tarkasteltuani hänen tuloksiaan havaitsin hänen tehneen osan tehtävistä, mutta tärkeimmät olivat kokonaan tekemättä. Tästä virheestä viisastuneena lähetin uuden ohjeen kuvakaappausten kera. Tällä kerralla ohjeistus toimi toivotulla tavalla!

Toinen opiskelija teki Lukuseulan koulussa, hyvin rauhallisessa tilassa, jossa olimme kahden. Avasin seulasivuston valmiiksi, joten väärien tehtävien virhemahdollisuutta ei ollut. Nähtyään Lukuseulan kielitaidon arvioinnin osiot opiskelija kauhistui: "pitääkö mun tehdä noi kaikki?". Ehkä opiskelijoille voisi kertoakin etukäteen sisällön laajuudesta sekä mahdollisuudesta tehdä seula osissa?

Alkujärkytyksestään selvittyään opiskelija alkoi ahkerasti tehdä osioita. Hän kiitteli mahdollisuutta kuunnella sanat uudelleen, koska osa tehtävistä tuntui vaikealta. Hän koki myös useita onnistumisia, mikä motivoi jatkamaan osioita eteenpäin; puolivälissä hän totesikin tekevänsä samalta istumalta koko seulan, minkä tekikin. Aikaa hänellä meni koko seulaan n. 45 minuuttia (mikä oli nopein suoritus omien oppijoideni joukossa).

Lukuseula koostaa tulokset suoraan opettajan alustaan, joten kävimme tulokset heti yhdessä läpi, minkä koin itse erittäin merkitykselliseksi. Annoin opiskelijalle suoraan kohdennettua tukea tietyissä yksityiskohdissa reaaliaikaisesti, vinkkejä jatkoon suomen kielen vahvistamiseksi sekä nostin esiin hänen vahvuuksiaan, jotka seula toi esiin. Näin seula ei ollut "vain" lukuseula tai kielitaidon arviointia, vaan myös oppimistilanne, jossa mahdollistui yksilöllinen tuki.

Opiskelija itse kuvasi kokonaistilannetta: "tuntui ok mukavalta, se on hyvä testi".

Opiskelijoille, jotka tekevät Lukuseulan etänä, voi tarjota mahdollisuutta suulliseen palautteeseen, jos sähköinen kooste tuntuu riittämättömältä. Tällöin mahdollistuu myös vahvuuksien esiinnostaminen, mihin mielestäni Lukuseulan monipuolisuus tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet.

Opiskelijoiden kokemus Lukuseulasta oli myönteinen - samoin minun mielipiteeni opettajana. Pidän tärkeänä kuvatukea, koska uskoisin sen kannustavan opiskelijoita kuvalukutaitoon myös muissa ympäristöissä.  Toiseksi seula antaa suoraa tietoa kohdennettuun sanavaraston laajentamiseen, mikä helpottaa merkittävästi tukitoimien suunnittelua (sekä näiden sanojen liittämistä lause- ja asiayhteyksiin).

Kokonaisuudessaan pidän Lukuseulaa käyttökelpoisena myös ammatillisella toisella asteella opiskelijoilla, joiden suomen kieli on vielä harjoitteluvaiheessa tai joiden kielitaito perustuu pääosin arjen sanoihin. 








Jaa käyttämällä suosikkipalveluasi