LUKITESTAUSTA, YKSITYISOPETUSTA JA TUKIMATERIAALIA

Ostoskori

Väripläjäys!

Väripläjäys!

Opi luokittelua, nimeämistä, kuvailua, hahmottamista ja laskemista Väripläjäys-pelillä!

Käytän opetuksessani paljon erilaisia lautapelejä, jotka vahvistavat muun muassa lukemisen -, kirjoittamisen – ja laskemisen valmiuksia sekä yhteistyökykyä ja sosiaalisia taitoja. Oppimisen lisäksi pelit ovat oppilaiden mielestä hauskoja, joten oppimista tapahtuu ikään kuin huomaamatta. Koen myös, että pelillinen oppiminen vähentää usein harjoittelun kuormittavuutta.

Kesäoppilaideni yhtenä uutena pelinä on Tevellasta saatava Väripläjäys – Splash of colours. Väripläjäys on magneettinen luokittelusetti, jossa värikkäitä esineitä lajitellaan oikeanvärisiin maalipurkkeihin. Peliä voi pelata monin tavoin, ja se vahvistaa useita taitoja: luokittelua, sanastoa, värien ja esineiden tunnistamista, alkeellisia laskutaitoja – ja tietysti se on myös palapeli. Väripläjäys-peli sisältää kahdeksan eri väristä magneettista taulua: maalipurkin kehystä ja 40 magneettista esinettä.

Peli on oppilailleni uusi, joten aloitamme aina tutustumalla peliin: katsomme, mitä pelilaatikko sisältää ja mitä vihjeitä laatikon kuvitus antaa. Ennen kuin luemme yhdessä ohjeita tai sääntöjä, oppilaat saavat pohtia itse, mitä erilaisia juttuja laudoilla ja magneeteilla voisi tehdä. Väripläjäys on siis myös ongelmanratkaisua! Vasta tämän jälkeen tutustumme ns. annettuihin mahdollisuuksiin ja vaihtoehtoihin.

Yksi oppilaistani halusi heti pelin nähtyään testata, ovatko laudat todellakin magneetteja – pysyvätkö ne jääkaapin ovessa. Kyllä! ne pysyvät, joten halutessasi voitte kotona käyttää pelin osia myös mieleenpalauttamisen vihjeenä, vaikkapa S2-oppilailla värien nimien oppimisessa/muistamisessa.

Maalipurkki antaa selkeän vihjeen, että lautaa voisi käyttää myös palapelinä – toinen oppilas määrittelikin sen heti palapeliksi, ja halusi irrottaa palat ja koota palapelin. Vaikeustasoa voi muunnella vaihtelemalla maalipurkkien määrää. Oppilas toivoi samanlaista palapeliä kotiinsakin, joten hän piirsi purkin mallista kehyksen ja palat, jolloin saimme vahvistusta myös hienomotoriikalle.

Hienomotoriikkaa voi vahvistaa myös irrottamalla esineet maalipurkeista yhdessä oppilaiden kanssa. Samassa yhteydessä esineet kannattaa myös nimetä, koska peliä voi käyttää myös nopean nimeämisen pelinä.

Neljäsluokkalaisen oppilaani kanssa keskityimme tutustumisen jälkeen itse muokkaamieni ohjeiden lukemiseen, jolloin hänelle tuli harjoitusta niin teknisessä lukemisessa kuin luetun ymmärtämisessäkin. Kunkin pelivaihtoehdon jälkeen kävimme tekstisisällön läpi konkreettisesti purkeilla ja esineillä, jotta pelin säännöt myös sisäistyivät.

Lähestymistapa siis vaihtelee oppilaiden ja heidän tasonsa mukaisesti, mutta Väripläjäystä voi kokemukseni mukaan soveltaa erinomaisesti ainakin 6-10-vuotiaiden oppilaiden kanssa. Väripläjäyksen avulla voi oppia ja opettaa muun muassa luokittelua, lajittelua, sanastoa, laskemista sekä paljon muuta - vain mielikuvitus on rajana. Pelissä on useita valmiita ohjeita, joista voit aloittaa. 

Lajittelu: Aseta kaikki maalipurkit taululle tai pöydälle. Jaa magneettisia esineitä oppilaille/pöydälle ja pyydä oppilaita asettamaan ne samanvärisiin maalipurkkeihin. 

Sanasto: Pyydä oppilaita nimeämään esineet ja liittämään sana virkkeeseen, esim. "Rypäleet ovat violetteja". Lisäohjeena voi olla myös määrätty sanaluokka, esimerkiksi adjektiivi.

Muisti: Valitse yksi magneettinen esine ja piilota se selkäsi taakse. Kuvaile sitten esinettä ja pyydä oppilaita arvaamaan / muistamaan, mikä se on. Helpompana versiona voit myös poistaa yhdeltä laudalta yhden tai useamman esineen, joka pitää muistaa.

Kirjaimet: Aseta maalipurkki taululle ja täytä purkki (jollakin luokitteluehdolla) yhteensopivilla esineillä. Kirjoita esineiden nimet taululle. Kannusta oppilaita luettelemaan kirjaimet ääneen yksi kerrallaan jokaisesta sanasta.  Voit myös pyytää oppilaita sanomaan esineen alkukirjaimen, ennen kuin kirjoitat esineen koko nimen taululle.

Laskeminen: Laske, kuinka monta samaa esinettä pöydällä on tai ota purkki ja laske, montako esinettä astiaan mahtuu. Voit myös täyttää astia esineillä, ota esineet pois ja laske, montako esinettä purkkiin mahtui.

Suullinen ilmaisu: Aseta taululle tai pöydälle kolme esinettä, kaksi samanväristä ja yksi erivärinen. Pyydä oppilaita kertomaan, mikä niistä on erilainen – ja miten - kuin kaksi muuta. Kannusta oppilaita kuvailemaan esineitä ääneen: "Omena on punainen, vaunu on punainen, mutta muurahainen on musta.

Ryhmittely: Pyydä oppilista luokittelemaan esineitä jonkin ominaisuuden mukaan ja kertomaan, mikä on luokittelusääntö. 

Lajittelu: Kirjoita uusi lajittelutermi taulun yläosaan ja etsi siihen sopivia esineitä. Kokeile myös toisinpäin: lajittele vastaavat tuotteet purkkiin ja pyydä oppilaita löytämään yhteinen teema.

Etsintä: Täytä maalipurkki kaikilla sitä vastaavilla esineillä. Etsi huoneesta jotain muuta, joka sopii väriin.

Kuten huomaatte, Väripläjäystä voi käyttää lukuisin eri tavoin – niin valmiin ohjein kuin omin sovelluksin. Olisi mukava kuulla sinun sovelluksistasi!

 

Pelin sisältämät magneettiset esineet: musta: värikynä, rengas, kissa, muurahainen, hattu; sininen: värikynä, ilmapallo, mustikka, lintu, nauha; ruskea: värikynä, tammenterho, nalle, pretzel, jäätelö; vihreä: värikynä, herneet, t-paita, heinäsirkka, apila; oranssi: värikynä, kala, appelsiiniviipale, porkkana, koripallo; violetti: värikynä, leija, hyytelö, viinirypäleet, kukka; punainen: värikynä, leppäkerttu, mansikka, vaunu, omena; keltainen: värikynä, banaani, juusto, aurinko, tähti.

Jaa käyttämällä suosikkipalveluasi